Nincs könnyű helyzetben az aki a Vatikán és az Értelmes Tervezés
(ID) viszonyát próbálja manapság tisztán látni. Míg II. János Pál pápa
idején viszonylag egyértelmű volt a Szentszék álláspontja a
kreacionista-evolucionista vitában, mára a helyzet homályosabbá vált.
1996 október 22.-i beszédében II. János Pál egyértelműen kiállt az evolúció mellett
pontot téve azon spekulációk végére, hogy a katolikus egyház támogatja
az ID-t, vagy a kreacionizmus bármilyen más formáját (az idézetek angolul vannak, mert a legtöbbre nem leltem magyar
nyelvű fordítást):
“Today […] some new findings lead us toward the recognition of
evolution as more than an hypothesis. In fact it is remarkable that
this theory has had progressively greater influence on the spirit of
researchers, following a series of discoveries in different scholarly
disciplines. The convergence in the results of these independent
studies—which was neither planned nor sought—constitutes in itself a
significant argument in favor of the theory.”
Természetesen ez nem jelentette, hogy a Vatikán
mindenestül elvetette a Teremtés könyvét, minössze azt, hogy elfogadta
az emberi test evolúció útján való létrejöttét, a lelket azonban isteni
adománynak tartotta:
“Pius XII underlined the essential point:
if the origin of the human body comes through living matter which
existed previously, the spiritual soul is created directly by God (“animas enim a Deo immediate creari catholica fides non retimere iubet“). (Humani Generis)”
Ezzel az említett vita hosszú ideig elülni látszott, mígnem a néhai
pápa halála után Christoph Schönborn, bécsi érsek alaposan fel nem
kavart a kedélyeket júliusban a New York Timesban megjelent publicisztikájával
(személyes véleményem szerint, cikkének időzítése, minimum érdekes).
Ebben II. János Pál 1996-os beszédét lényegtelennek bélyegzi és azt
fejtegeti, hogy bár a közös őstől való származás nem vonható kétségbe,
maga az evolúciós folyamat magán viseli a tervezettség, isteni
beavatkozás jegyeit. (Sőt, szavai szerint, minden olyan
gondolatrendszer amely nem foglalkozik a tervezettség nagyszámú (sic!)
bizonyítékával az ideológia és nem tudomány.)
Schönborn írása (mely valószínűleg az ID szellemi fellegvárának számító Discovery Institute lobbizása nyomán készült) éles kritikát kapott egyebek mellett a katolikus egyházon belülről is. Andrew Greeley és George Coyne,
a vatikáni obszervatórium vezetője egyaránt felrótták az érseknek, hogy
nyilatkozata azt sugallja, hogy a vallás tudományos következtetéseket
diktálhat. Coyne atya levele különösen érdekes, két
idézetet ki is emelnék belőle:
“Science is completely neutral with respect to philosophical or
theological implications that may be drawn from its conclusions. Those
conclusions are always subject to improvement. That is why science is
such an interesting adventure and scientists curiously interesting
creatures. But for someone to deny the best of today’s science on
religious grounds is to live in that groundless fear just mentioned.
[…]
God lets the world be what it will be in its continuous evolution. He
is not continually intervening, but rather allows, participates,
loves.”
A nagyszámú kommentár Schönbornt magyarázkodásra készítette és október elején egy előadásában arra hivatkozott,
hogy pontatlan fogalmazása okozta a félreértéseket. Ő az evolúciót
szellemi történelmünk egyik nagy művének tartja, és számára az evolúció
és az isteni teremtés nem zárja ki egymást, hanem mivel az egyik
tudomány a másik pedig vallás, sokkal inkább kiegészítő szerepük van.
Hasonló gondolatokat fogalmazott meg Gianfranco Basti, a vatikáni Science, Theology and Ontology Quest (STOQ)
vezetője egy november eleji sajtótájékoztató alkalmával, egyúttal
megerősítve II. János Pál 1996-os szavait. Azonban néhány nappal később
XVI. Benedek arról beszélt,
hogy a világot egy “intelligens projectként” kell felfogni, és a
természetes világ mögött egy kreatív ok található. Vajon azt jelzi-e,
hogy a Vatikán állápontja az evolúciót és ID-t illetően változóban van?
Coyne atya szerint ilyesmiről szó sincs, s ezt látszik alátámasztani a
pápa egyik könyve, melyet még Ratzinger bíboros korában írt. “Kezdetben”
című művében bíborosként a pápa kiállt az előzőleg már említett
dualista felfogás mellett, azaz, hogy a tudomány és a vallás különböző
rendszerben értelmezhető, így semmiképpen sem lehetnek egymásnak
ellentmondóak, csak egymás kiegészítői:
“We cannot say: creation or evolution,
inasmuch as these two things respond to two different realities. The
story of the dust of the earth and the breath of God, which we just
heard, does not in fact explain how human persons come to be but rather
what they are. It explains their inmost origin and casts light on the
project that they are. And, vice versa, the theory of evolution seeks
to understand and describe biological developments. But in so doing it
cannot explain where the “project” of human persons comes from, nor
their inner origin, nor their particular nature. To that extent we are
faced here with two complementary — rather than mutually exclusive —
realities.”
Mindent egybevetve tehát, az ID tábornak nincs sok örömre oka;
eleddig a katolikus egyház hivatalos álláspontja nem változott (bár nem
kétlem, hogy az egyházon belül is bizonyos mértékben különbözhetnek az
álláspontok) és kitart az előző pápa hagyománya és az evolúció
elméletének alapgondolatai mellett.