Evolúció a román tananyagban

A digg-en gyorsan pörgő bejegyzés szerint, Románia kivette a nemzeti alaptantervből az evolúció oktatását.

A hír nem teljesen új – olyannyira, hogy a román sajtót még március elején tartotta izgalomban, amikor a helyi humanisták médiakampányba kezdtek az Oktatási Minisztérium döntése ellen – és azért nem világos, hogy pontosan mit is takar. A minisztérium nem túl meggyőző védekezése szerint, erről szó sincs, hiszen a teljes biológiai anyag az evolúcióra épül, épp csak könnyíteni akartak a tananyagon, ezért a redundanciákat megszüntették.

Nos, a helyzet az, hogy amikor a 7.-12. osztályba járók 73%-a gondolja igaznak a teremtéselméletet, akkor talán nem ez kellene a legfontosabb megszüntetendő redundancia legyen, sőt…

Már csak azért sem, és ez a saját tapasztalat, mert a legtöbb középiskolában, talán a bio-kém szakokat leszámítva, korábban is csak nyűgként kezelték a biológia oktatását. Nyűgként, amit mind a tanár, mind a diák minimális energiabefektetéssel igyekezett abszolválni. Ez utóbbi esetében aktív puskázást, előbbi esetében pedig annak aktív tudomásulnemvételét jelentette. Így egészen elit líceumokból is ki lehetett kerülni biológiai analfabétaként, nem tudva, pl. hogy a DNS a sejtmagban van.     

A romániai oktatás eddig is katasztrofális volt és e tekintetben még az sem vigasztaló, hogy egyenletesen az. A fizika és matematika esetleges kivételével (ami egyébként tény, hogy lehetővé tette egy virágzó IT szektor létrejöttét), már sok évvel ezelőtt kiütköztek a maximálisan magolás centrikus rendszer határai. De nem biztos, hogy a mostani a legjobb hozzáállás egy lerobbant rendszer reformjához… 

8 thoughts on “Evolúció a román tananyagban

  1. molcsa

    ahogy a google readeren is írtam, nekem kicsit gyanús ez a hír. sehol máshol nem jelent meg, csak ezen a macedonia online-on. a cikkben idézik a The Diplomat című lapot, amelynek a honlapján viszont nem találtam meg az idézett cikket. szval nemtom.
    persze ettől a termtud oktatás állapota olyan, amilyen

    Reply
  2. Ismeretlen_10065

    molcsa, a 2.-4. link roman sajtotermekekre mutat, szoval a hir nem legbolkapott. Csak, mint irtam, nem friss hirrol van szo, hanem marcius elejirol. Hogy a macedonia online, es azon keresztul a digg miert most kapta fel a hirt, azt nem ‘tom.

    Reply
  3. SexComb

    Azért mi sem dicsekedhetünk. Az egyetemen is találkoztam már olyan harmadévessel, aki nem volt képes nyomtatott jegyzetből puskázni, mert képtelen volt felfogni a lac-operon működését írott anyag alapján.

    Reply
  4. fairi

    “mert képtelen volt felfogni a lac-operon működését írott anyag alapján.”

    ez még nem a világ vége..
    Ha a dolgozatba azt írná,hogy minden mutáció csak káros lehet,na akkor nagy baj lenne xD

    Reply
  5. primavis

    Nos, nem olvastam román hirforrásokban, de:
    1.a romániai neoreformátus (baptista, pünkösdista, jehovista, stb) egyházi iskolákban már jó egy évtizede a biológiát az evolúciós elvek elhagyásával oktatják az erre hajlandó biológia szakos tanárok!
    2. a románok ortodox fundamentalizmusa közismert, ergo, nem is csodálkoznák egy ilyen elhatározáson, akár állami szinten is elrendelve.

    Reply
  6. tamasik

    A hir tényleg nem légbőlkapott. Ahol nem főszak, ott nincs és nem is volt (ezelőtt 10 évvel sem mikor tanultam, ezelőtt 5 évvel sem amikor tanitottam) komoly biológiaoktatás. A tanterv szerint ugyanazt a tudást kellene elsajátitani heti egy-két órában a matek főszakosoknak is, mint a bio-kém osztályokban heti 4 órában (de ez forditva is igaz, a fizika vagy matematika esetében. A legtöbb tanár “nem erölteti”, nem “terheli fölöslegesen” szegény gyermeket, vagyis nem veszi a fáradtságot, hogy egyszerübb formában, a fontosabbakat kiemelve bármit is tanitson, mindenki megkapja a maximális osztályzatot a semmire. Ennek folyománya, hogy miután az egyetemi felvételirendszert felrobbantották a gimnáziumi osztályzat alapján sok olyan nyelv osztályban végzett jutott be biológia vagy ökológia egeyetemi szakra, akinek halvány gőze sincs a biológiáról.
    Egy időben a filológia osztályokban csökkentett tananyag volt biológiából (hogy ne terheljék tul a humán főszakos tanulókat term-tud órákkal) (mellesleg a matek maratd), ami azt jelentette, hogy a gimnázium első két évében ugyanazt tanulták, mint a többiek, a harmadik és negyedik évben pedig semmit! Tehát az anyagnak az a része, számukra nem létezett!
    De 2002-ben megjelent, a tanügyminisztérium által is jóváhagyott (!) alternativ kilencedikes biológia tankönyv (Biologie cu elemente creationiste), amiben a következõ, megdöbbentõ dolgokat olvashatjuk: „Minden a Teremtõ által létrehozott biológiai entitás tökéletes, legalább is a bûnbeesésig az volt, ezután minden elromlott.”, „A sejtosztódás után a sejtmag hártyája visszaalakul. Íme a biológiai folyamatok logikája és folytonossága. Minden a Teremtõ által elõre meghatározott terv szerint történik.”, „Minden szövet a Teremtõ által meghatározott helyen van egy jól meghatározott céllal.” stb.
    Humanista körökben nagy felháboritást keltett, amikor az ortodox egyház (mely ma is sokszor államvallásként lép fel) nyomására a modern biológia alapját képezõ evolucionizmust teljes mértékben számûzték a romániai biológia tankönyvekbõl és tantervekbõl! Ez ellen indult a tiltakozás és aláirásgyűjtés.

    http://www.szabadsag.ro/szabadsag/servlet/szabadsag/template/article%2CPArticleScreen.vm/id/6286

    http://maszol.ro/maszol/vallas_oktatas_europa_romania_2008_02_12.html

    http://www.figyelo.ro/panorama/vallas-es-oktatas-europaban-es-romaniaban.html

    Reply
  7. primavis

    tamasik: ahogy olvasom a hivatkozásokat, látom mind Kósa Ferenctől, a BBTE adjunktusától származnak (rossz szokás a romániai magyar – de román -sajtóban (is), hogy az egyetemi oktatót “tanárnak” cimezik, függetlenül valós státuszától). Sok az igazság bennük, de azért időnként átesik a ló másik oldalára. Ilyen, amikor Czika E. ama kijelentést véleményezi, hogy a felekezeti iskola megválaszthatja a tanárát! Nem ez a baj, hanem az, hogy az állami nem teheti ugyanezt!
    Másrészt, az evolucionizmus tanitásával magán az egyetemen is baj van, hiszen azt csak az oktathatja sikeresen a leendő tanároknak, aki érti is azt amit tanit! S ez az elvárás azután folytatódik az iskolában tanitó tanár esetében is. Mivel nem meggyőződésből és jól átgondolt elvek alapján történik, meglehetősen papirszagú és nem képes hatni a tanulókra sem. Persze, azok akik vallásellenesek megpróbálják felhasználni vitáikban, de pont ismereteik fogyatékosága miatt érvelésük sem meggyőző, viszont erőszakosságuk visszatetszést kelthet.
    Végülis, jól tapasztalhatóan az emberiség jórésze még Európában is igénytelen a természettudományos müveltség szempontjából.
    Véleményem szerint, a jó biológia tanár gondolkodásra készteti a tanulókat és megmutatja nekik azokat az utakat, amelyeken keresztül kérdéseikre/kételyeikre választ kaphatnak. De ezt a lépést már nekik kell megtenniük!

    Reply
  8. SexComb

    Sajnos tapasztalataim szerint nálunk is ebbe az irányba indult meg az oktatás. A gimiben inkább a semmire adnak jó jegyet, mert az sokkal könnyebb, mint tanítani is valamit. Eddig leginkább a nyelvtanítás volt ilyen helyzetben, hiszen teljesen általános, hogy nyolc év nyelvtanulás után a gyerekek nem nagyon jutnak túl a köszönésen, de ahogy látom a legtöbb iskolában kezdik elengedni a “nem komoly” tárgyakat, leginkább a biológiát a kémiát és a fizikát, hogy legyen helye a “komoly” tárgyaknak, mint a matematika, az irodalom és a történelem.

    Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.